Wednesday 29 April 2020

PENGENALAN TWITTER DAN TREND TERKINI


Menulis cerita secara individu telah memberi kesan besar ke arah pelajar semasa proses penulisan . Cabaran seseorang individu ialah kurang keyakinan semasa menulis dan juga bersikap negatif apabila orang lain membaca penulisannya telah membuat mereka keberatan untuk menulis .
(Normaliza Abd Rahim, 2014)

Pelajar lebih suka penglihatan terus ke dalam aktiviti agar mereka fokus pada proses pembelajaran bahasa . Adalah penting untuk mempunyai penglihatan terus dalam aktiviti bagi mengelak salah faham dalam pengajaran dan mengelakkan kebosanan semasa proses pembelajaran
(Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim, 2017)

Kebanyakkan masyarakat lebih gemar menulis secara individu kerana dapat memberikan mereka ruang untuk bersendirian tanpa gangguan daripada banyak orang . Hal ini dikatakan sedemikian kerana menulis secara individu dapat mendatangkan banyak idea atau ilham untuk dicurahkan dalam laman sosial masing-masing . Selain itu , mereka lebih suka mengemas kini rutin dan menyatakan emosi dalam Twitter serta menggunakan bahasa yang sesuai untuk berkomunikasi . Seterusnya , pelajar lebih suka penglibatan terus ke dalam aktivit agar mereka lebih fokus pada proses pembelajaran bahasa . Aplikasi Twitter dapat membantu mengurangkan percakapan tetapi lebih banyak matlumat yang diperoleh . Hal ini sedemikian kerana pelejar kolej lebih aktif melibtkan diri ketika menggunakan aplikasi Twitter dan penggunaan Twitter jelas memberi kesan terhadap pembelajaran dan penggredan pelajar dalam kelas . Penggunaan aplikasi Twitter juga dapat menilai hasil kerjasama pelajar , pemglibatan dan jalan menuju kejayaan . Selain itu , penggunaan aplikasi Twitter akan berjaya apabla pelajar berjaya berkaloborasi dan terlibat aktif dalam kelas .


(Rujukan : Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim, Ehh!! Media Sosial (2017) , Universiti Malaysia Terengganu , UMT .



No comments:

Post a Comment