Menulis cerita secara individu telah
memberi kesan besar ke arah pelajar semasa proses penulisan . Cabaran seseorang
individu ialah kurang keyakinan semasa menulis dan juga bersikap negatif
apabila orang lain membaca penulisannya telah membuat mereka keberatan untuk
menulis .
(Normaliza Abd Rahim, 2014)
Pelajar lebih suka penglihatan terus
ke dalam aktiviti agar mereka fokus pada proses pembelajaran bahasa . Adalah
penting untuk mempunyai penglihatan terus dalam aktiviti bagi mengelak salah
faham dalam pengajaran dan mengelakkan kebosanan semasa proses pembelajaran
(Noraien Mansor & Normaliza Abd
Rahim, 2017)
Kebanyakkan masyarakat lebih gemar
menulis secara individu kerana dapat memberikan mereka ruang untuk bersendirian
tanpa gangguan daripada banyak orang . Hal ini dikatakan sedemikian kerana
menulis secara individu dapat mendatangkan banyak idea atau ilham untuk
dicurahkan dalam laman sosial masing-masing . Selain itu , mereka lebih suka
mengemas kini rutin dan menyatakan emosi dalam Twitter serta menggunakan bahasa
yang sesuai untuk berkomunikasi . Seterusnya , pelajar lebih suka penglibatan
terus ke dalam aktivit agar mereka lebih fokus pada proses pembelajaran bahasa
. Aplikasi Twitter dapat membantu mengurangkan percakapan tetapi lebih banyak matlumat
yang diperoleh . Hal ini sedemikian kerana pelejar kolej lebih aktif melibtkan
diri ketika menggunakan aplikasi Twitter dan penggunaan Twitter jelas memberi
kesan terhadap pembelajaran dan penggredan pelajar dalam kelas . Penggunaan
aplikasi Twitter juga dapat menilai hasil kerjasama pelajar , pemglibatan dan
jalan menuju kejayaan . Selain itu , penggunaan aplikasi Twitter akan berjaya
apabla pelajar berjaya berkaloborasi dan terlibat aktif dalam kelas .
(Rujukan : Noraien Mansor &
Normaliza Abd Rahim, Ehh!! Media Sosial (2017) , Universiti Malaysia
Terengganu , UMT .
No comments:
Post a Comment